Ehdokkaiden verkkonäkyvyydestä

Monet ulkopuoliset tahot ovat nostaneet kevään 2011 eduskuntavaalit ensimmäisiksi vaaleissa missä ehdokkaiden tulisi näkyä ja erottua verkossa. Sosiaalisen median povataan tuovan vaaleihin todellisia mustia hevosia, kuten Tietokone – lehden päätoimittaja Harri Lindfors toteaa lehden tämän vuoden uusimmassa numerossa. Miksi näin? Syynä on kansanedustajaehdokkaiden rantautuminen sinne missä ihmiset viettävät nykyisin aikaa. Kyseessä eivät ole isojen kaupunkien tiet ja torit, vaan yllätys yllätys, sosiaalisen median palvelut kuten Facebook, blogit, Irc-galleria ja Twitter. Valitettavan harva kansanedustajaehdokas on kuitenkin aidosti ja henkilökohtaisesti aktiivisessa vuoropuhelussa mahdollisten äänestäjien kanssa – verkossa. Sosiaalisen median tekniikat ovat nyt varsin kypsiä tähän, mutta ilmeisesti itse ihmiset eivät. Väitän, että sosiaalisen median palvelut antavat huomattavasti paremman keinon erottua muista ja tuoda julki omat tärkeät asiat, kuin perinteiset mediat.

Viimeksi tänä aamuna Ylen ykkösaamussa puhuttiin ehdokkaiden sosiaalisen median hyödyntämisestä. Eipä ole myöskään harvinaista kuulla radio-mainosta jossa luvataan ehdokkaalle tai yritykselle lisää ”Tykkäyksiä” tai klikkauksia Facebook:iin. Asian ovat huomanneet useat valveutuneet, mutta entäpä itse ehdokkaat. Usealta ehdokkaalta puuttuu esimerkiksi henkilökohtainen verkko-domain (matti.meikalainen.fi) ja tämän myötä henkilökohtainen sähköpostiosoite. Lähettäisitkö sinä sähköpostia ”hermujeppu77@jippii.fi” – osoitteeseen jos haluat luotettavan ja helposti lähestyttävän ehdokkaan? Henkilökohtaiset verkkosivut on nykypäivän käyntikortti. Tämä fakta pätee niin yritysmaailmaan kuin yksittäisiin ihmisiin. Missä on kansanedustajien brändi tai verkkobrändi (ebrändi)?

Hyvin harva kansanedustajaehdokas on ymmärtänyt viedä varainkeruuta verkkoon.  Kyllä sieltä muutamat tilinumerot löytyvät, mutta missä on verkkokaupan tapaiset lahjoituskeinot. Kuinka moni kansanedustajaehdokas mainostaa itseään tunnetun hakupalvelujätin palveluissa? Ihmiset etsivät tietoa netistä hakukoneiden avulla, mikseivät ehdokkaat haluaisi näkyä tässä vaiheessa? Miksi ehdokkaat eivät vie varainkeruuta sinne missä ihmiset ovat, eli Facebook:iin, ja blogeihin? Tässä vaiheessa Me tulemme kuvaan. Toteutamme mielellämme ehdokkaille omat verkkosivut, jossa on blogit, kalenterit ja kuvagalleriat. Viemme varainkeruun ja ehdokkaan läsnäolon sosiaalisiin medioihin. Opetamme niiden hyödyntämistä, mutta ehdokkaalle jää vastuu todellisen vuoropuhelun ylläpitoon ihmisten kanssa. Muistuttaisin ehdokkaita myös siitä, että olkaa aitoja – verkossa. Älä sensuroi kommentteja vaan vastaa niihin asiallisesti. Herätkää ehdokkaat, vielä ehditte loistaa vaaleissa. – http://www.ebrand.fi/vaalit

–          Jukka Weissenfelt @ ebrand

Lue myös edellinen blogitekstimme http://ebrand.fi/blog/2011/01/13/kansanedustajien-verkkonakyvyys/

http://www.ebrand.fi/vaalit

http://www.ebrand.fi

Twitter: #vaalit2011

Blog-tag eduskuntavaalit sosiaalinen media

One comment

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *