Facebookin villilänsi

Viime aikoina on tuntunut ja näyttänyt uhkaavasti siltä, että Facebookista on tullut todellinen villilänsi. Yrityksien tykkää ja jaa –kilpailut, jotka siis edelleen ovat tiukasti Facebookin promootiosääntöjen vastaisia, ovat yleistyneet siihen pisteeseen, että tätä sosiaalisen median ammattilaista tympäisee. Ja niin muuten tympäisee ilmeisesti myös muutamia muita, sillä saan tällä hetkellä kymmenkunta laitonta kilpailua sähköpostiin/facebookin inboxiin päivittäin. Facebookin puolelta olemme saaneet viestiä, että promootiosääntöjen rikkominen on yleistä juuri Suomessa.

Mikä sitten noissa kuvan tai tilakommenttiin yhdistetyissä tykkää ja jaa –kilpailuissa on niin kauheaa?

  1. Luulisin, että tärkeimpiä asioita, miksi tämä tykkää ja jaa –buumi tulisi lopettaa / loppua on yksinkertaisesti ärsyttävä spämmäys. Luulisi, että käyttäjiä ärsyttää jatkuvat tykkää ja jaa –kilpailut, jotka saastuttavat käyttäjien uutisvirtoja.
  2. Toinen syy on se, että se on yksinkertaisesti Facebookin promootiosääntöjen vastaista Facebookin väärinkäyttöä. Se, että laittomia kilpailuita esiintyy valitettavan runsaasti, ei tee niistä yhtään sen hyväksyttävimpiä. Jos näet kaverin ajavan päin punaisia liikenteessä, tuskin teet sitä itse, ihan vain sen takia koska sitä muut tekee.
  3. Jos asiaa miettii brändien ja yrityksien kannalta, niin onko sääntöjen rikkominen hyvää mainosta yritykselle? Jos yritys huijaa Facebookissa, huijaako se muussa liiketoiminnassa? Missä asiantuntijuus? Markkinoinnissa ja liiketoiminnassa tulisi tuntea eri kanavien pelisäännöt ja lainalaisuudet.

Räikeimmissä ja suurimmissa tapauksissa Facebook pyytää ensin laittoman kilpailun pitäjää lopettamaan toiminnan ja varoituksen jälkeen voidaan jopa koko sivusto poistaa, jos järjestäjä ei ole lopettanut sääntöjen rikkomista. Facebookin resurssit ovat kuitenkin rajalliset, joten suurin osa promootiosääntöjä rikkovista kilpailuista jää havaitsematta. Suomessa esimerkiksi Verkkokauppa.com yritti järjestää laittoman kilpailun, mutta Facebookin pyynnöstä lopetti sen ja korvasi sen oikeaoppisesti tehdyllä erillisellä sovelluksella.

Yrittäjille tiedoksi, että Facebook-kilpailujen oikein tekeminen ei ole rakettitiedettä, eikä vaadi kymmenien tuhansien eurojen panosta, vaan ne voi tehdä jopa itse! Todennäköisesti parhaan tuloksen saavuttaa tietysti ammattilaisten tekemällä kilpailulla, jota tuetaan tehokkaalla ja oikein segmentoidulla mainoskampanjalla.

Käyttäjille tiedoksi, että Facebook on yrityksille suuri liiketoiminnan ja verkkoliikenteen lähde. Tykkää ja jaa -kilpailut voivat vaikuttaa suuresti yrityksen liiketoimintaan. Tämän vuoksi on muistettava, että yritykset eivät useinkaan hyvää hyvyttään toteuta laittomia kilpailuita. Kyseessä on liiketoimintaa, jossa on rahaa mukana. Käyttäjät voivat valistaa ja vaikuttaa yrittäjiin olemalla osallistumatta väärin tehtyihin kilpailuihin!

Vetoankin nyt yrittäjiin ja käyttäjiin: älkää toteuttako tai osallistuko sääntöjä rikkoviin kilpailuihin, selvittäkää mikä on sallittua ja mikä ei!

Lyhyesti, jos kilpailun EDELLYTYKSENÄ eli osallistumiskeinona on sivuston/kuvan/tapahtuman/tilapostauksen jakaminen, on se Facebookin promootiosääntöjen VASTAINEN. Omassa sovelluksessa pyörivä kilpailu, jossa AINA tulee kysyä käyttäjän tietoja, on LAILLINEN.

 

Asiasta muualla:

Facebookin promootiosäännöt

http://harto.wordpress.com/2011/12/01/facebook-kampanjoiden-harmaa-alue-mika-on-ok-mika-ei/

http://www.ebrand.fi/facebookin-mainonnan-ohjeistukset-nyt-myos-suomeksi/

http://www.cliente.fi/2012/03/30/google-docs-lomakkeen-virittely/

 

http://www.ebrand.fi/tuotteet/facebook-kilpailut/

// Jukka Weissenfelt

ajankohtaista facebook-kilpailut sosiaalinen media suomessa sosiaalinen media yrityksissä

6 comments

  1. Hanna Takala says:

    Hassua, että tämä ”tykkää ja jaa” -skabailu rehottaa juuri Suomessa, mutta toisaalta ei asia yllätä yhtään. Kun yksi tekee edellä, toiset tekevät perässä.

    Sehän on sosiaalisen median totuus, että tykkääminen, kommentoiminen ja jakaminen ovat sitä valuuttaa mitä halutaan, mutta eihän siinä mitään kilpailua tarvitse olla kytkettynä.

    Tarjoilin taannoin Zenton blogissa vaihtoehtoja kilpailun järjestämiseen: Kilpailulla tunnetuksi sosiaalisessa mediassa? Voi kyllä olla monelle suomalaiselle yritykselle liian jännää, että ihan Facebookin ulkopuolelle pitäisi.

  2. Antti K. says:

    Hienoa Jukka!

    Mahtavaa että joku jaksaa kirjoittaa tästä aiheesta. Ongelma jatkaa olemassaoloaan niin kauan kunnes facebook alkaa karsimaan nuita sivustoja. Mikäli kilpailujen järjestämisestä ei tule sanktiota – ei ole myöskään mitään incentiiviä lopettaa tykkää&jaa kamppiksia. Olisiko siis yleisellä tasolla ratkaisu se, että käyttäjät vasikoisivat nuita laittomia kilpailuja? Ei kuulosta tuokaan minusta järkevältä. Kuitenkin olen kanssasi samaa mieltä, että nuo t&j-kamppikset ovat juuri se ”syöpä” mikä tuhoaa käyttökokemuksen koko palvelusta.

    Positiivista/negatiivista on kuitenkin se että Facebook huomauttaa ns. suuria brändejä helpommin tuosta sääntöjen vastaisesta toiminnasta. Pienet yrittäjät ja brändit porskuttavat eteenpäin ja julkaisevat kuvia pottusäkeistä, sormuksista ja mistä milloinkin, jonka jakamalla voi voittaa 15kg perunaa tai 4000 karaatin kultasormuksen. Samalla tavalla nämä pienten firmojen kamppikset tukkivat käyttäjien timelineä, kuin suurienkin. Voisin arvioida, että tämäkin tykkää & jaa toimintamalli tulee muuttumaan heti kun siitä alkaa sataa rankkua. Ihminen on siitä jännä eläin että muuttaa toimintamallejaan vasta kun saa rangaistuksen.

    T.
    Antti

  3. Jaana Ahvenainen says:

    Facebookin valvontatyötä helpottaa Arvontamaailma-sivu, jonne ”tykkää ja jaa”-tyyppiset hutut on kätsysti koottu. Taitaa siellä joukossa olla muutama oikeaoppinenkin kisasovellus, mutta valtaosa näyttäisi pikavilkaisun perusteella olevan juuri tätä tykkäämistä ja jakamista vaativaa kamaa.

  4. Markkinointi Näpsä says:

    Kiitos tästä. Matkailumarkkinoinnin tekijänä olen onneksi tiedostanut asian, ja hassua, että löysin tieni tänne tänään, sillä eilinen oman pageni päivitys olikin juuri: Häkellyttävää! Teitä X kavereita peukkuineen on yht´äkkiä jo yli 5000! Kiitämme mitä nöyrimmin kiinnostuksestanne lumista mäkeämme ja sen uutisia kohtaan! 🙂

    Haluamme samalla kertoa, että emme kerää tykkääjiä tilapäivityksessä olevan ”Jaa kuva” tai ”Tykkää meistä” – kilpailuiden / arvontojen avulla siitä syystä, että se on Facebookin sääntöjen mukaisesti sivuilla kiellettyä. Haluamme toimia kaikessa markkinoinnissamme Teitä sekä kavereitanne kunnioittaen. Lumisin terkuin markkinointi Näpsä ja muu X väki

  5. Itseäni on alkanut ärsyttää se, kun eräällä kirpputorisivustolla on aina ensimmäisenä vähintään yksi ilmoitus, jossa joku verkkokauppa lahjoittaa palkinnon yhdelle kyseisen kirppiksen jäsenelle, kun seuraava 100 tykkääjien määrässä täyttyy tms. Noita ei taida edes pystyä ilmiantamaan. Kun menin yhden noita laittomia arvontoja järjestävän verkkokaupan facebook-sivulle ja valitsin ”Ilmianna sivu”, ei siellä ollut sellaista vaihtoehtoa, että voisi ilmiantaa sivun laittoman arvonnan takia.

  6. Hilkka says:

    Uusi ilmiö näyttää valtaavan alaa: yritykset toteuttavat ihan luvallisia kampanjoita, joissa pyytävät tykkäämään ja jakamaan kuvaa, jossa kerrotaan jonkin ajan kuluttua alkavasta kilpailusta (johon tulee oma osallistumislomakkeensa). Mutta nämä höynät tykkää ja jaa -kilpailuihin hurahtaneet käyttäjät luulevat osallistuneensa kilpailuun pelkästään tykkäämällä ja jakamalla kilpailun mainosta. Eikös tämä mene jo harhaanjohtavasi mainonnaksi..?

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *