Paranna näkyvyyttä Facebookissa, osa 1

Facebookiin kohdistettu markkinointi avaa nykypäivänä uusia ja erilaisia mahdollisuuksia monille yrityksille. Markkinointi Facebookissa ei kuitenkaan ole aina yksinkertaista ja helppoa. Haasteena ylläpitäjillä on herättää käyttäjien mielenkiinto ja tarjota heille haluamaansa sisältöä. Mikäli päivitykset eivät herätä käyttäjien mielenkiintoa (tykkäykset, kommentit ja jakamiset), tämä tulee vaikeuttamaan fanien saavuttamista myös seuraavien päivitysten avulla. Syy tähän on Facebookin EdgeRank-algoritmi.

Mikä EdgeRank oikeasti on?

EdgeRank on Facebookin kehittämä algoritmi, joka määrittää miten tilapäivitykset näkyvät ja sijoittuvat Facebook-käyttäjien uutisvirrassa. Mitä korkeampi sivun EdgeRank on, sitä paremmin päivitykset tulevat näkymään sivun tykkääjille. Facebook pystyy EdgeRankin avulla järjestämään ja priorisoimaan sisältöä käyttäjän uutisvirtaan.

EdgeRank-arvot eivät ole julkisia, eikä niitä ole mahdollista nähdä mistään. Sivun ylläpitäjänä on kuitenkin mahdollista nähdä yksittäisen postauksen alapuolella luvun, kuinka moni ihminen on nähnyt julkaisun. Mikäli luku on vain pieni osa sivun tykkääjämäärästä, tämä viittaa siihen, että EdgeRankissa olisi parannettavaa.

Miten EdgeRankiin voi vaikuttaa?


Houkuttele oikeita tykkääjiä. Kaikki sivun tykkääjät eivät ole tasavertaisia.
Osa tykkääjistä on enemmän kiinnostuneita sivusta kuin muut. Viestintää tulisi kohdistaa tykkääjiin, jotka oikeasti ovat kiinnostuneita sinusta. Näin on mahdollista saavuttaa tiukempaa sitoutumista sivuun.

Tarjoa kiinnostavaa sisältöä. Päivityksissä saa olla luova ja kannattaakin panostaa viestin visuaalisuuteen. Kuvien ja linkkien avulla saa lisättyä viihteellisyyttä ja herätettyä näin mielenkiintoa!

Markkinoi omia päivityksiä. Sivun ylläpitäjänä on mahdollista varmistaa erityisten tilapäivitysten näkyvyys maksamalla itse määritetyn markkinointibudjetin mukainen summa. Näin Facebook tuo päivityksen esille tykkääjille ja heidän kavereilleen paremmin.

Käyttäjätkin voivat vaikuttaa

Mikäli tykkääjät haluavat varmistaa, että näkevät oman suosikkisivunsa kaikki päivitykset, heidän tulee mennä seurattavan Facebook-sivun seinälle ja valittava oikeasta yläkulmasta sivun asetukset Tykätty/Liked-painikkeen vierestä. Tämän jälkeen avautuvasta valikosta tulee valita ’Lisää kiinnostuksesi kohteiden listaan/Add to Interest Lists’, jolloin päivitykset tulevat näkymään paremmin käyttäjän omassa uutisvirrassa.

ajankohtaista blogi facebook sosiaalinen media sosiaalinen media suomessa sosiaalinen media yrityksissä yleistä

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *