Some-markkinoinnin myyttejä

Some-markkinoinnin myyttejä

Osallistuin eilen useiden some-aktiivien kanssa Akatemia 24/7 Oy:n järjestämään ”Some-markkinoinnin myytit murskaksi” webinaariin. Webinaarissa käsiteltiin sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa markkinointia ja siihen liittyviä myyttejä. Alla vähän yhteenvetoa tapahtuman annista oman analyysini kautta.

Myytti 1: Verkkosivuja ei enää tarvita, koska sosiaalinen media korvaa ne.

Tämä myytti rikottiin vetoamalla verkkosivujen omaan kontrolliin ja y-tunnukseen sidottuun verkko-osoitteeseen.

Yrityksen verkkotunnus on pysyvä identiteetti. Verkkosivut ovat tämän identiteetin todentava henkilökortti. Itse olen usein verrannut yrityksen verkkosivuja digitaaliseen käyntikorttiin.
Vain verkkosivut ovat verkkomarkkinoinnissa täysin omassa kontrollissa – sosiaalisen median palvelut muuttuvat koko ajan ja sisältöön vaikuttavat muutkin tahot kuin yrityksesi.

Johtopäätöksenä verkkosivut ja sosiaalinen media täydentävät toisiaan, eivät missään tapauksessa kumoa toisiaan – molempia tarvitaan nykyaikaisessa liiketoiminnassa.

Sosiaalisen median merkitys markkinoinnissa on pitkälti sama kuin muissakin medioissa, ollen näin mm. uusien asiakkaiden hankkimista ja nykyisten parempaa palvelua.

[pullquote style=”left” quote=”dark”]Lupa jatkaa keskustelua ja vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa.[/pullquote]

On hyvä muistaa, että sosiaalisen median hyödyntäminen ei saa olla yrityksille pelkkää myyntiä ja markkinointiviestintää, vaan myös keskustelu ja vuorovaikutus on kriittisen tärkeää.

Eräs viimeaikoina paljon palstatilaa ja kiinnostusta herättänyt aihe on  erilaiset kilpailut ja arvonnat Facebookissa.

Kilpailut ja arvonnat synnyttävät paljon ”pöhinää”, mutta ei uusimman tutkimuksen perusteella ilmeisesti vaikuta myyntiin kovinkaan radikaalisti. Eli parempi tapa on pitkäjänteinen Facebook-strategia, jolla saadaan oikeasti kiinnostuneita ihmisiä faneiksi. Kilpailut voivat toimia hyvänä alkusysäyksenä ja tietysti lisätä brändin tunnettavuutta ja näkyvyyttä – mikään ”silver bullet”-ratkaisu tämä ei kuitenkaan ole.

Sosiaalinen media B2B

Some on hyvä kanava asiakaskontaktien hankkimiseen. Itse aina muistutan B2B-somettamisesta kriittisesti puhuvia ihmisiä siitä, että myös B2B asioista päättävät ovat hyvinkin todennäköisesti sosiaalisen median käyttäjiä.

Vaihtoehtoiset B2B markkinointikanavat käyvät yhä kalliimmiksi ja tehottomiksi. Esitteet, kylmäsoitot ja messut maksavat tuhansia euroja ja vievät paljon aikaa, onko niistä todellista hyötyä?

Some-kanavasta hankitut liidit on helpohko lisätä markkinointirekisteriin, jotka pitää tietysti hyödyntää henkilökohtaisen myyntityön kautta.

Verkkomainonta Nyt

Verkkomainonta on kehittynyt. Ennen mainosbännerit olivat tietyillä sivuilla, sen jälkeen hakusanamainonta keskittyi targetoimaan asioita mitä etsitään. Nykyisin sosiaalisen median mainokset ovat henkilökohtaisempia.

Akatemia aikoo hyödyntää tietotaitonsa ja julkaista helmikuun alussa oman Facebook-oppaansa. Halukkaat voivat tutustua oppaaseen osoitteessa http://facebook-opas.akatemia.fi/. Keskustelua webinaarista käytiin myös Twitterissä hashtagillä #FBopas.

ajankohtaista facebook facebook-ohjelma sosiaalinen media sosiaalinen media suomessa sosiaalinen media yrityksissä

One comment

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *