Ajankohtaista

Some-toimialan näkymiä vuodelta 2016 (Osa 1/2)

Kirjoittaja: Jukka Weissenfelt

Arvostettu, sosiaaliseen mediaan keskittynyt, Social Media Examiner on julkaissut kyselytutkimuksen tulokset sosiaalisen median markkinoinnista. Kyselyyn vastasi yli 5000 markkinoinnin ammattilaista USA:sta ja muualta. Vähemmän yllättäen yli 90 % heistä koki sosiaalisen median olevan todella tärkeä osa-alue bisneksen kannalta. Lähes puolet vastanneista on sitä mieltä, että sosiaalisessa mediassa markkinointi on hankaloitunut viimeisen vuoden aikana. Tämän kyllä ymmärtää, pitää olla tarkkana mitä julkaisee!

No mitä yritykset haluaisivat eniten tietää sosiaalisen median markkinoinnista? Michael A. Stelznerin (Social Media Examinerin perustaja) julkaisemassa tutkimuksessa tulee esille viisi avainsanaa: taktiikka, sitouttaminen, mittaaminen, yleisö ja työkalut. Näistä avainsanoista pystyy muodostamaan viisi tärkeää kysymystä. joihin markkinoijien tulisi osata vastata. Käydäänpä läpi kaksi ensimmäistä:

Mitkä ovat tehokkaimmat markkinointitaktiikat sosiaalisessa mediassa?

Kaikkihan haluavat tietää parhaan taktiikan, eikö vain? Ongelmana vain on, että vaikka jokin taktiikka toimii toisella, se ei välttämättä tarkoita että se toimisi sinulla. Eli ei, universaalia parasta taktiikkaa ei ole. Todennäköisesti paras keino lähestyä sosiaalisen median markkinointia on olla monipuolinen. Tee kilpailuita, tilapäivityksiä, videoita, mitä nyt mieleen tulee. Ja tee niitä säännöllisesti ja pitkäjänteisesti jos haluat ottaa kaiken hyödyn irti. Ja yritä olla pahoittamatta liian montaa mieltä.

Mitkä ovat parhaat keinot sitouttaa kohderyhmiä/asiakkaita omaan sosiaalisen median palveluun/tiliin?

Ajankäyttö. Mitä enemmän aikaa käyttää johonkin asiaan, sitä paremmat tulokset. Tämä kliseinen sanonta pätee lähes jokaiseen asiaan ja sosiaalisen median markkinointi ei ole poikkeus. Olipa yllätys. Asiakkaat arvostavat säännöllisyyttä ja laadukasta sisältöä ja tämän toteuttaminen vaatii aikaa. Me ebrandilla tykkäämme lukea/katsoa päivityksiä joihin on oikeasti panostettu.

Noin 73 % vastanneista markkinoijista aikoo lisätä videoiden käyttöä tämän vuoden aikana. Videot tuntuvat olevankin kovassa huudossa nykyään. Niiden katsominen on paljon vaivattomampaa kuin tilapäivityksen lukeminen ja tuovat kasvot esim. yritykselle. Facebook ilmeisesti otti koppia tästä ja lisäsi live-videot palveluun hiljattain. Myös Periscope ja Snapchat ratsastavat vahvasti nosteessa livevideo-voittoisista somepalveluista.

(Teksti pääosin Tuomas Poropudas)

Lähde: http://www.socialmediaexaminer.com/social-media-marketing-industry-report-2016/ 

ms-2016IndustryReportCover-300px[1]

Julkaistu: 13.6.2016