Sosiaalinen media, nyt

Henkilökohtaisesti olen seurannut eduskuntavaalit vs. sosiaalinen media – keskustelua hämmästyneenä. Useiden puolueiden johtohahmot ovat kommentoineet, että nämä eivät vielä ole sosiaalisen median (some) vaalit. Mikseivät nämä ole some – vaalit? Syy on yksinkertainen: kansanedustajaehdokkaat eivät halua osallistua dialogiin ihmisten kanssa verkossa. Ihmiset haluaisivat selvästi jakaa mielipiteitä ehdokkaiden kanssa, ilman pakkasessa värjöttelyä Turun, Tampereen tai Oulun toreilla. Kansanedustajaehdokkaat luottavat perinteisiin medioihin. Perinteisten medioiden vahvuus on niiden näennäinen huomattavuus – ja näinhän asiat on tehty jo vaikka kuinka kauan. Ehkä ehdokkaat ovat budjetoineet markkinointinsa ja brändäyksensä vuoden 2010 alussa?

Muutosvastarintaa vai silkkaa piittaamattomuutta? Sosiaalinen media pelottaa useita. Juuri eilen Yle uutisoi erään kansanedustajaehdokkaan sanoneen, että ”Facebookissa parveilee vaikka minkälaista porukkaa”. Sosiaalisessa mediassa esiintyy oikeita ihmisiä, jotka edustavat varmasti jokaisen yhteiskuntaluokan toimijoita. Sosiaalinen media on muuttanut normaalia arvostushierarkiaa. Esimerkiksi Twitterissä kaikilla on alussa tasan nolla seuraajaa. Enää ei ole tärkeää kuka sanoo, vaan mitä sanotaan. Sisältö on kaikkein tärkeintä.

Tammikuun lopulla törmäsin mielenkiintoiseen blogi-kirjoitukseen:
http://harto.wordpress.com/2011/01/28/namako-sosiaalisen-median-vaalit-tuskin/. Fakta on, että ehdokkaat eivät hyödynnä esimerkiksi Facebook – seuraajiaan käytännössä mitenkään. Mikseivät ehdokkaat keskustele potentiaalisten äänestäjien kanssa heidän omaa nimeään kantavilla foorumeilla? Mikseivät ehdokkaat vie kohuttua varainkeruuta Facebook – seuraajien luokse? On totta, että näiden asioiden sisäistämisen pitäisi tulla ehdokkailta itseltään. Minä, tai kukaan muukaan ei voi heitä pakottaa panostamaan Facebook – sivustoihinsa tai edes siihen tärkeimpään, eli sisältöön, verkossa. Ehkä olisi aika jo pikkuhiljaa herätä todellisuuteen, sosiaalinen media on täällä, nyt.

Ps. Twitterissä vaalikeskusteluun voi osallistua helposti käyttämällä #vaalit #vaalit2011 -tageja.

Jukka Weissenfelt

Blog-tag eduskuntavaalit sosiaalinen media

2 comments

  1. Yleltä tutkittua tietoa vuoden 2009 EU-vaaleista. ”Internetiä ei voi sivuuttaa vaaleissa”. Nettisivut, Facebook, Youtube, Twitter ja Irc-Galleria.

    http://yle.fi/tvuutiset/uutiset/upics/liitetiedostot/internet_ja_sosiaalinen_media_euvaaleissa.pdf

    ”Kotisivut tarjoavat ehdokkaille myös verraten kustannustehokkaan
    esilläolomahdollisuuden kaikille potentiaalisille valitsijoille, heidän valitsemanaan
    ajankohtana. Laadukkaiden sivujen tekeminen maksaa, mutta EUvaalien
    ehdokassivustojen selailu osoitti, että keskivertosivujen laatu kohenee vaali vaalilta.
    Monet olivat myös turvautuneet ammattitaitoisiin ystäviin ja saaneet siten kustannukset
    pysymään kurissa. Ehdokassivujen keskimäärin suhteellisen vaatimattomat suunnitteluja
    toteutuskustannukset ovat todennettavissa myös vaalirahoitusilmoituksista.”

  2. Jukka Weissenfelt says:

    http://blogit.tietokone.fi/tietojakoneesta/2011/04/sosiaalinen-media-vaaleissa/nn”Sosiaalista mediaa hyu00f6dynnetu00e4u00e4n heikosti vaaleissannPitku00e4n kevu00e4ttu00e4 on arvioitu, ettu00e4 Suomen huhtikuun eduskuntavaalit nu00e4kyvu00e4t entistu00e4 enemmu00e4n sosiaalisisssa medioissa, koska yksittu00e4isillu00e4 ehdokkailla ei tiukentuneen vaalirahoituslain takia olisi entiseen tapaan varaa perinteiseen kampanjointiin. Kun vaaleihin on enu00e4u00e4 noin puolitoista viikkoa, nu00e4yttu00e4u00e4 osallistuminen Facebookissa ju00e4u00e4neen melko vaisuksi.”

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *