Sosiaalisen median käyttöönotto takkuilee yrityksissä

Sosiaalisen median käyttöönotto takkuilee yrityksissä

Näin kertoo neljättä kertaa julkaistu Tietotekniikan liiton (TTL) IT-barometri. Sosiaalisen median strategia on vasta noin yhdellä kolmanneksella (33%) IT-barometriin vastanneista yrityksistä. Tilanne on kuitenkin parantunut vuodesta 2010, jolloin sosiaalisen media strategia oli vain 16 prosentilla yrityksistä. Kolme neljäsosaa yrityksistä ei myöskään kannusta työntekijöitään aktiivisesti sosiaalisen median käyttöön (!!!). Kysely tehtiin keskisuurten ja suurten suomalaisyritysten operatiiviselle ja it-johdolle. Kyselyyn vastasi 241 henkilöä.

LinkedInin ja Facebookin käyttö työaikana sallitaan 68 prosentissa yrityksistä. Twitterin käyttö puolestaan on laillista 55 prosentissa. Skypen osuus on 46 % ja pikaviestipalveluiden, kuten MSN Messengerin osuus 63%. Meidänkin laajasti käyttämä tiedostojenjakoväline Dropbox on sallittu vain 21 prosentissa yrityksiä.

Lähde: Tietokone (07/2011) -lehti.

Yritykset jäävät paitsi aika monesta asiasta.

 

ajankohtaista sosiaalinen media sosiaalinen media suomessa sosiaalinen media yrityksissä

4 comments

  1. Hanna Takala says:

    Muilla kuin markkinointi-, viestintä- ja viihdealan yrityksillä voi olla vielä pitkiäkin matkoja siihen ymmärrykseen, että sosiaalisessa mediassa voi tehdä töitä – muitakin töitä kuin markkinointitöitä. Yksittäisiä tajuajia toki on.

    Epäilisin, että monilla se strategia on siinä mielessä vajavainen, että sekin keskittyy lähinnä siihen mitä markkinoidaan ja mitä työntekijöitä kielletään puhumasta. Numerot kuitenkin väistämättä paranevat vuosi vuodelta.

  2. Totta. Varmastikaan kaikki eivät tule ajatelleeksi, että sosiaalinen media on loistava asiakaspalvelukanava.

    Itse hieman vierastan sanaa ”strategia”. Se kuulostaa monimutkaiselta ja kömpelöltä paperinivaskalta, joka ei sopeudu muutokseen. Sosiaalisen median ohjeistus tai pelisäännöt; jopa etiketti – voisi olla parempi lähestyminen varsinkin pienten yritysten sosiaalisen median hyödyntämiseen.

  3. Moi !

    Kommenttini tulee muihin nähden myöhässä kun vasta näin sivun 😉

    Sosiaalisen median käyttöönotto business-to-business -yrityksissä on varmaan hidasta jo siksi että sosiaalinen media mielletään lähinnä vapaa-ajan välineeksi tai kuluttajien palveluun paremmin sopivaksi.

    Toisaalta, monissa yrityksissä ei ole kapasiteettia riittävän tehokkaaseen päivittämiseen ja kommentoimiseen mitä sosiaaalinen media edellyttää. Sama koskee blogeja, twitteriä ym.

    LinkedIn on b-b -käyttäjien suosiossa, mutta aika staattisena CV:n
    näyttöpaikkana.

  4. Hyvä kommentti. B2B puolelle juurikin blogit, Twitter, Slideshare ja LinkedIn lienevät ne parhaimmat vaihtoehdot. Asiantuntevuuden näyttäminen ja osallistuminen toimivat tässäkin kontekstissa.

    Henkilökohtaisesti suosittelisin yrityksiä antamaan jollekin tai joillekin työntekijöille selkeästi vastuuta sosiaalisesta mediasta. Tietysti se vie aikaa pois normaalilta leipätyöltä, mutta hyödyt todennäköisesti ovat kustannuksia suurempia.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *