Ajankohtaista

Facebookin villilänsi

Kirjoittaja: Jukka Weissenfelt

Viime aikoina on tuntunut ja näyttänyt uhkaavasti siltä, että Facebookista on tullut todellinen villilänsi. Yrityksien tykkää ja jaa –kilpailut, jotka siis edelleen ovat tiukasti Facebookin promootiosääntöjen vastaisia, ovat yleistyneet siihen pisteeseen, että tätä sosiaalisen median ammattilaista tympäisee. Ja niin muuten tympäisee ilmeisesti myös muutamia muita, sillä saan tällä hetkellä kymmenkunta laitonta kilpailua sähköpostiin/facebookin inboxiin päivittäin. Facebookin puolelta olemme saaneet viestiä, että promootiosääntöjen rikkominen on yleistä juuri Suomessa.

Mikä sitten noissa kuvan tai tilakommenttiin yhdistetyissä tykkää ja jaa –kilpailuissa on niin kauheaa?

  1. Luulisin, että tärkeimpiä asioita, miksi tämä tykkää ja jaa –buumi tulisi lopettaa / loppua on yksinkertaisesti ärsyttävä spämmäys. Luulisi, että käyttäjiä ärsyttää jatkuvat tykkää ja jaa –kilpailut, jotka saastuttavat käyttäjien uutisvirtoja.
  2. Toinen syy on se, että se on yksinkertaisesti Facebookin promootiosääntöjen vastaista Facebookin väärinkäyttöä. Se, että laittomia kilpailuita esiintyy valitettavan runsaasti, ei tee niistä yhtään sen hyväksyttävimpiä. Jos näet kaverin ajavan päin punaisia liikenteessä, tuskin teet sitä itse, ihan vain sen takia koska sitä muut tekee.
  3. Jos asiaa miettii brändien ja yrityksien kannalta, niin onko sääntöjen rikkominen hyvää mainosta yritykselle? Jos yritys huijaa Facebookissa, huijaako se muussa liiketoiminnassa? Missä asiantuntijuus? Markkinoinnissa ja liiketoiminnassa tulisi tuntea eri kanavien pelisäännöt ja lainalaisuudet.

Räikeimmissä ja suurimmissa tapauksissa Facebook pyytää ensin laittoman kilpailun pitäjää lopettamaan toiminnan ja varoituksen jälkeen voidaan jopa koko sivusto poistaa, jos järjestäjä ei ole lopettanut sääntöjen rikkomista. Facebookin resurssit ovat kuitenkin rajalliset, joten suurin osa promootiosääntöjä rikkovista kilpailuista jää havaitsematta. Suomessa esimerkiksi Verkkokauppa.com yritti järjestää laittoman kilpailun, mutta Facebookin pyynnöstä lopetti sen ja korvasi sen oikeaoppisesti tehdyllä erillisellä sovelluksella.

Yrittäjille tiedoksi, että Facebook-kilpailujen oikein tekeminen ei ole rakettitiedettä, eikä vaadi kymmenien tuhansien eurojen panosta, vaan ne voi tehdä jopa itse! Todennäköisesti parhaan tuloksen saavuttaa tietysti ammattilaisten tekemällä kilpailulla, jota tuetaan tehokkaalla ja oikein segmentoidulla mainoskampanjalla.

Käyttäjille tiedoksi, että Facebook on yrityksille suuri liiketoiminnan ja verkkoliikenteen lähde. Tykkää ja jaa -kilpailut voivat vaikuttaa suuresti yrityksen liiketoimintaan. Tämän vuoksi on muistettava, että yritykset eivät useinkaan hyvää hyvyttään toteuta laittomia kilpailuita. Kyseessä on liiketoimintaa, jossa on rahaa mukana. Käyttäjät voivat valistaa ja vaikuttaa yrittäjiin olemalla osallistumatta väärin tehtyihin kilpailuihin!

Vetoankin nyt yrittäjiin ja käyttäjiin: älkää toteuttako tai osallistuko sääntöjä rikkoviin kilpailuihin, selvittäkää mikä on sallittua ja mikä ei!

Lyhyesti, jos kilpailun EDELLYTYKSENÄ eli osallistumiskeinona on sivuston/kuvan/tapahtuman/tilapostauksen jakaminen, on se Facebookin promootiosääntöjen VASTAINEN. Omassa sovelluksessa pyörivä kilpailu, jossa AINA tulee kysyä käyttäjän tietoja, on LAILLINEN.

 

Asiasta muualla:

Facebookin promootiosäännöt

http://harto.wordpress.com/2011/12/01/facebook-kampanjoiden-harmaa-alue-mika-on-ok-mika-ei/

http://www.ebrand.fi/facebookin-mainonnan-ohjeistukset-nyt-myos-suomeksi/

http://www.cliente.fi/2012/03/30/google-docs-lomakkeen-virittely/

 

http://www.ebrand.fi/tuotteet/facebook-kilpailut/

// Jukka Weissenfelt

Julkaistu: 4.9.2012