Ajankohtaista

Kansainvälinen huippuosaaja vahvistaa tiimiämme kesän ajan

Kirjoittaja: Jukka Weissenfelt

Noniin, on vissiin konttorin Itä-Saksasta lainattujen ihmisoikeusprotokollien mukaisesti pistetty uusi kaveri kirjoittelemaan blogia. Alkuun lienee hyvä hieman selitellä, että millaisesta tyypistä on kyse. Eli olen Paavo Heliste, rapakkoa kohtalaisen hyvällä frekvenssillä elämäni aikana loikkinut Suomen ja Yhdysvaltojen kaksoiskansalainen, jonka juuret kulkevat Oulusta valtatie 22:sta pitkin Kajaaniin.

Ouluun olen palannut viimeiseltä Teksasin ekskursiolta syksyllä 2011, jolloin aloitin opiskelut Oulun Ammattikorkeakoulun International Business -linjalla. Koulu on kulkenut ihan mallikkaalla tahdilla, jopa siinä määrin että mahdollisuus  AMK-tutkintoon vaadittavan työharjoittelun suorittamiseen tarjoutui jo tänä kesänä. Tämä idea sopi myös ebrandille, jonka työporukka oli jo nuoruudesta tuttua. Lyötiin sitten viisaita päitä yhteen ja päätettiin, että tässähän läiskäytetään useampi itikka yhdellä kädenpuristuksella.

Työkuvaani on ehkä helpoin kuvailla lyhyesti myyntinä. Myynti –sanasta saattaa jäädä hieman väljä käsitys eli lienee parasta koittaa selventää, mitä se tässä tapauksessa tarkoittaa.

Uusien asiakkaiden tunnistaminen ja löytäminen on tehtävä numero yksi. Sosiaalinen media tarjoaa tähän tehtävään mielenkiintoisia mahdollisuuksia, koska sosiaalisia medioita markkinoinnissa ja asiakkaiden kanssa käytävässä vuorovaikutuksessa käyttävien yritysten määrä on räjähdysmäisessä kasvussa. Melkein joka putiikilla on edustus esimerkiksi Facebookissa ja tämän kanavan hyödyntäminen alkaa olla etenkin B2C-yrityksissä täysin päivänselvä asia. ”Easier said than done” on kuitenkin tähän tilanteeseen kelpo sanonta. Sosiaalisessa mediassa markkinointia tekevä yritys ottaa nimittäin usein tietämättään sen riskin, että huonosti tai sääntöjä vastaan toimiva ratkaisu aiheuttaa yrityksen kuvalle pelkkää hallaa. On kuitenkin muistettava, että ihmiset käyttävät sosiaalisia medioita omana vapaa-aikanaan ja silloin heitä ei ainakaan ärsyttämään kannata alkaa. Jos vaikka puhelinmyyntiä esimerkkinä käyttäisi. Tällaisin miettein sitä etsitään potentiaalista asiakaskuntaa ja tehdään hommia ammattimaisella varmuudella.

Omat työkokemukseni perustuvat rapakon takana toimintaan pk-yrityksessä, jonka asiakkaita olivat tavan tallaajien lisäksi toiset pk-yritykset. Äärimmäisen tärkeänä oppina olen kokemuksistani mukana tänne ebrandille kantanut sen, kuinka tärkeä on tiedostaa asiakkaan tarpeet ja tavoitteet. Vuorovaikutuksen toimivuus tulee tässä tarpeen ja uskon, että tällä remmillä se homma onnistuu. Nämä mielessä lähdetään sitten eteenpäin ja tehdään yhdessä ratkaisuja, joiden lopputuloksiin jokainen voi olla tyytyväisiä. Eli eiköhän tästä ihan nasta kesä ole tulossa!

Paavo Heliste

Myynti

Paavo vastaa ebrandin kesäisestä myyntityöstä. Paavo opiskelee kansainvälistä liiketoimintaa Oulun seudun ammattikorkeakoulussa. Myynti- ja elämänkokemusta häneltä löytyy Amerikan Yhdysvalloista. Paavo on Suomen lisäksi myös Yhdysvaltojen kansalainen.

E-mail: paavo@ebrand.fi

Phone: +358 440 5544 34

Facebook: paavo.heliste

Julkaistu: 13.6.2012