Some ja nuoret -tutkimus

Katsaus nuorten sosiaalisen median käyttöön

Some ja nuoret -tutkimus on koko Suomen kattava verkkokysely suomalaisten nuorten ja nuorten aikuisten sosiaalisen median käytöstä. Kyselyn vastaajina olivat 13-29 vuotiaat Suomessa asuvat ihmiset. Tutkimus on tehty yhteistyössä Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluiden kanssa. Vuonna 2019 kyselyyn osallistui yhteensä 6247 vastaajaa eri puolilta Suomea. Tutkimus on tehty myös vuosina 2019, 2016, 2015 ja 2013.

Nuoret ja ajankäyttö

Kyselyn mukaan yli 75 prosenttia 18-29 -vuotiaista nuorista käyttää Internetiä yli 20 tuntia viikossa. Internetin suurkuluttajia löytyy jonkin verran enemmän vanhemmista ikäryhmistä: 13-17 -vuotiaista noin 10 % käyttää Internetiä yli 51 tuntia viikossa, kun taas 23-29 –vuotiaista jopa 16 % viettää Internetissä kyseisen ajan viikon aikana. Pääsääntöisesti Internetin käytön erot eri ikäryhmien välillä näyttävät tasaantuneen aiempien vuosien kyselyihin verrattuna.

Nuoret ja ajankäyttö

Suosituimmat sosiaalisen median palvelut

Kyselyn mukaan suomalaisnuorten suosituimmat sosiaalisen median palvelut ovat WhatsApp, YouTube, Instagram, Snapchat, Spotify, Facebook, Facebook Messenger, Pinterest, Steam ja Discord.
Facebookin käyttö näyttää nyt hiipuvan koko ikäryhmässä. Vuonna 2013 vastaajista 92 % käytti Facebookia. Vielä vuonna 2016 vastaajista 81 % käytti Facebookia, nyt lukema on 57 %.

Suosituimmat sosiaalisen median palvelut

Sosiaalisen median käyttötavat

Kyselyn perusteella lähes kaikki vastaajista käyttävät sosiaalista mediaa sisältöjen lukemiseen, selaamiseen ja tykkäämiseen. Suuri osa (78 %) käyttäjistä myös kuuntelee musiikkia somepalveluiden avulla. Iso osa vastaajista haluaa tietää, mitä hänelle jo tutut ihmiset tekevät. Edellä mainitut asiat ovat siis puhtaasti tiedon selaamista, musiikin kuuntelua ja lukemista, eivät sisällöntuotantoa.

Sosiaalisen median käyttötavat

Sosiaalisen media ja kiusaaminen

Vajaa 25 % vastaajista on kokenut ainakin jonkinasteista kiusaamista sosiaalisen median palveluissa. Kasvua vuoden 2016 vastauksista on valitettavasti noin 10 prosenttiyksikköä. Vain reilut kaksi prosenttia tunnustaa kiusanneensa varmuudella toisia. Yli 75 % on sitä mieltä, että ei ole millään tavalla kiusannut toisia. Kuitenkin yli 60 % on nähnyt sosiaalisessa mediassa toisten kiusaamista.

Sosiaalisen media ja kiusaaminen

Harkinta sosiaalisessa mediassa

Nuoret keskustelevat sosiaalisessa mediassa mieluiten yksityiskeskusteluissa. Toisaalta, myös pienet ryhmät (1 – 5 henkilöä) saavat paljon kannatusta. Vastauksissa seuraavana nuoret keskustelevat mielellään pienissä ryhmissä aina kohti täysin julkista keskustelua. Muutoksia tämän suhteen ei ole nähtävissä aikaisempiin kyselyihin verrattuna. Kyselyn mukaan reilut 75 % vastaajista ymmärsi täysin, että sisällöt ovat löydettävissä esimerkiksi Googlen haun kautta vuosienkin jälkeen.

Harkinta sosiaalisessa mediassa

Tulevaisuus ja trendit

Pääsääntöisesti uskomme, että ainakin suosituimmat palvelut pitävät kyntensä.
WhatsApp pitänee paikkansa suomalaisten nuorten suosituimmissa palveluissa. Ehkä sille voi olettaa Facebookin kaltaista kohtaloa vaikkapa viiden vuoden päästä. Tämä siis siksi, että siellä on jo nyt lapset ja lasten vanhemmat.
YouTube taas on osoittanut tasaisuutensa vuosien vieriessä, sen osalta emme odota hirveätä muutosta. Videoita on helppo kuluttaa, mutta tämänkin vuoden toteutus sen kertoo, kaikista ei ole videoita tuottamaan.

Tulevaisuus ja trendit

Ota yhteyttä

Haluatko lisätietoja tai kiinnostuitko palveluistamme? Jätä meille tietosi, niin olemme sinuun yhteydessä.

Ota yhteyttä