Some ja nuoret -katsaus

Katsaus nuorten sosiaalisen median käyttöön

Some ja nuoret -katsaus on koko Suomen kattava verkkokysely suomalaisten nuorten ja nuorten aikuisten sosiaalisen median käytöstä. Kyselyn vastaajina olivat 13-29 vuotiaat Suomessa asuvat nuoret. Tutkimus on tehty yhteistyössä Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluiden kanssa. Vuonna 2022 kyselyyn vastasi 2653 nuorta. Vuoden 2022 tulokset näet tästä. Vuonna 2019 kyselyyn osallistui yhteensä 6247 vastaajaa eri puolilta Suomea. Tutkimus on tehty myös vuosina 2019, 2016, 2015 ja 2013.

Miksi nuoret käyttävät somea?

Kyselyn mukaan lähes 88 prosenttia 18-22 -vuotiaista nuorista käyttää Internettiä yli 20 tuntia viikossa. Internetin käyttö ajallisesti on 18-22 ja 23-29 ikäryhmien välillä hyvin vastaavanlainen. 23-29 –vuotiaiden nuorten osalta luku on 86 %. Internetin suurkuluttajia löytyy jonkin verran enemmän vanhemmista ikäryhmistä: 13-17 -vuotiaista noin 17 % käyttää Internetiä yli 51 tuntia viikossa. 18 – 22 v vastaajista taas jopa 32 %. 23-29 –vuotiaista 29 % viettää Internetissä kyseisen ajan viikon aikana. Netin käyttö tunneissa näyttää lisääntyneen koko vastaajajoukossa.

Miksi nuoret käyttävät somea?

Suosituimmat sosiaalisen median palvelut

Kyselyn mukaan suomalaisnuorten suosituimmat sosiaalisen median palvelut ovat WhatsApp, YouTube, Instagram, Spotify, Snapchat, TikTok, Facebook, Discord, Pinterest ja Jodel. Kyselyyn vastanneista peräti 93 % käyttää WhatsAppia, YouTubea 88 % ja Instagramia 82 %. Spotify on neljäs 80 % käyttöasteella. Snapchatia käyttää 75 % vastaajista. Tämän jälkeen palveluiden suosio selvästi hajaantuu.

Suosituimmat some-palvelut

Mitä somessa tehdään?

Hyvin yleistä on reaaliaikaisen keskustelun käyminen pikakeskustelupalveluiden tai chattien kautta. Pikaviestintä on jo vuosia ollut osa nuorten elämää. Suosituin pikaviestintäalusta, WhatsApp (93 % vastaajista) sai vuoden 2013 kyselyssä 8 % kannatuksen. Vuonna 2015 käyttäjiä oli jo 82 % vastaajista. 2019 WhatsAppia käytti 89 % vastaajista.

Mitä somessa tehdään?

Sosiaalisen median merkityksellisyys

Viestintä on nuorille sosiaalista toimintaa, joka vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja on tuottanut suurelle osalle vastaajista selkeää iloa ja lisävarmuutta. Ilahduttavasti nyt lähes 52 % on kokenut vahvasti ilon tunteita. Vuonna 2019 lukema oli vajaa 49 %. Useat vastaajista ovat saaneet apua erinäisiin ongelmiin ja kokeneet onnistumisen tunteita. Vastaajille sosiaalinen media on ainakin osittain tuottanut myös surua. Hieman alle 13 % ei ole saanut minkäänlaisia surun tunteita sosiaalisen median kautta. Vastaajien kohdalla vajaa kolmannes on löytänyt seurustelukumppanin sosiaalisen median kautta, tai sosiaalinen media on myötävaikuttanut asiaan.

Sosiaalisen median merkityksellisyys

Mihin medioihin luotetaan?

Verkkomedioiden luotettavuutta kysyttiin nyt kolmannen kerran. Kysyimme, mitä verkkomedioita nuoret pitävät luotettavana ja hyvän sisällön lähteinä. Vastaajista jopa 88 % pitää Yle.fi:tä luotettavana. Seuraavana ovat maakuntien ja eri alueiden paikallislehdet – tai niiden verkkosisällöt (73 %). Wikipediaa pitää luotettavana edelleen vain 44 % vastaajista. Wikipedian prosenttiosuus on ollut sama kolmena kyselytoteutuksena peräkkäin. Kaupallisten medioiden prosenttiosuus on hieman noussut vuoden 2019 kyselystä. MTV 3 on suomessa panostanut varsin paljon uutis- ja ajankohtaistuotantoon.

Mihin medioihin luotetaan?

Ota yhteyttä

Haluatko lisätietoja tai kiinnostuitko palveluistamme? Jätä meille tietosi, niin olemme sinuun yhteydessä.

Ota yhteyttä