Tämä verkkosivusto on omistettu alkuvuonna 2013 tehdylle kyselytutkimukselle suomalaisten nuorten ja nuorten aikuisten sosiaalisen median käytöstä. Tutkimus on OKM-rahoitteinen, koko Suomen kattava sekä haastattelututkimukseen että statistiikkaan perustuva nettikysely, joka toteutettiin Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluiden tilaamana. Toteuttajana on oululainen sosiaaliseen mediaan keskittynyt ebrand Suomi Oy.

Hox! Vuoden 2015 toteutus on luettavissa täältä -> http://www.ebrand.fi/somejanuoret2015/ ja vuoden 2016 toteutus on täällä -> http://www.ebrand.fi/somejanuoret2016/ .

Lopputuloksena tutkimuksesta on ilmaisessa jakelussa oleva ja helppolukuinen opas, jota parhaillaan luet. Sivusto on toteutettu responsiivisesti, joten pienemmillä näytöillä sisällysluettelo piiloutuu sivun vasempaan laitaan. Sisällysluettelon saa auki painamalla sivun vasemmassa laidassa sijaitsevaa mustaa neliötä. Isommalla näytöllä luettaessa sivuvalikon saa piilotettua painamalla samaista mustaa valikko-laatikkoa.

Viittaaminen tähän tutkimukseen (huom! Päivitetty 22.8.2013)

Creative Commons -lisenssi
Suomessa asuvien 13-29 -vuotiaiden nuorten sosiaalisen median palveluiden käyttäminen ja läsnäolo jonka tekijä on ebrand Suomi Oy & Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen 3.0 Muokkaamaton -lisenssillä.
Teos on muunnelma teoksesta https://www.ebrand.fi/somejanuoret2013.

Käytännön asioita

Tällä sivustolla on selvitetty Suomessa asuvien 13-29 -vuotiaiden nuorten sosiaalisen median palveluiden käyttämistä ja läsnäoloa. Tutkimuksen tulosten analysointia helpottaa, jos sosiaalisen median sanasto on hallussa. IAB:n tekemä SoMe-sanasto löytyy tästä. Myös tämä verkkosivusto on pyritty tekemään ”kansantajuiseksi” ja sisältää useita linkkejä suomalaisiin ja ulkomaisiin blogeihin ja tutkimuksiin. Kuviin ilmestyy värit, kun viet hiiren (tai klikkaat sormella) kuvan päälle. Kyselyn ajankohtaisuutta ja kiinnostavuutta kuvaa mielestämme parhaiten ”vapaa sana” -kysymyksen huikea 43 prosentin vastausaktiivisuus. Useimmat kommentit olivat myös erittäin analyyttisiä ja pohtivia, joten päätimme hyödyntää niitä runsaasti. Sivustolla on käytetty paljon vastaajien kommentteja ja suoria lainauksia. Tunnistat vastaajien kommentit tästä tyylistä:

” Tämä voisi olla suora lainaus. ”

Tutkimuksen vastaajina olivat 13-29 –vuotiaat Suomessa asuvat ihmiset, ja tutkimusaineisto kerättiin verkkoon toteutetun verkkokyselylomakkeen avulla vuoden 2013 maalis-toukokuun aikana. Tutkimukseen osallistui yhteensä 3214 vastaajaa eri puolilta Suomea.

Kyselyä jaettiin eteenpäin vastaajille suomalaisten nuorten suosiossa olevien verkkopalveluiden kautta. Huomionarvoista kyselyjen tuloksia analysoitaessa on se, että IRC-Galleriasta kyselyyn osallistujia on huomattavan korkea määrä, noin 70 % vastaajista. Tämä voi vaikuttaa IRC-Gallerian suosion mittaamiseen sekä myös Last.fm:n suosioon, koska kyseinen palvelu on integroitu IRC-Galleriaan. Loppusanat –sivulla on listattu kaikki palvelut, missä kysely on ollut esillä. Kyselyn jakamisessa olivat apuna myös yliopistot ja ammattikorkeakoulut, jotka informoivat opiskelijoitaan osallistumaan tutkimukseen. Lisäksi kyselyä jaettiin Oulun lukiolaisille sekä yläkoulun opiskelijoille. Kyselylomake oli mahdollista täyttää ainoastaan suomen kielellä. Kyselyn avulla pyrittiin saamaan vastauksia seuraaviin pääkysymyksiin:

Missä sosiaalisen median ympäristöissä 13-29 –vuotiaat nuoret liikkuvat ja toimivat?

– Miten nuoret käyttävät sosiaalisen median palveluja?

– Millaisia trendejä sosiaalisen median palveluissa ja yhteisöissä on odotettavissa tulevaisuudessa?

Tiivistetyt tulokset löytyvät tästä.

 

Tuloksien analysointi ja tämän verkkosivuston toteutus:

Jukka Weissenfelt & Juha Huovinen

jukka@ebrand.fi & juha@ebrand.fi

info@ebrand.fi

+358 440 5544 08 & +358 440 5544 16

ebrand Suomi Oy