3. Sosiaalisen median käyttötavat

Tutkimuksen perusteella lähes kaikki vastaajista käyttävät sosiaalista mediaa sisältöjen lukemiseen, selaamiseen ja tykkäämiseen. Suuri osa käyttäjistä myös kuuntelee musiikkia somepalveluiden avulla. Iso osa vastaajista haluaa tietää, mitä hänelle jo tutut ihmiset tekevät. Nämä ovat siis puhtaasti tiedon selaamista, musiikin kuuntelua ja lukemista, eivät sisällöntuotantoa. Ensimmäinen sisällöntuotantoon liittyvän vastauksen on valinnut noin 63 % vastaajista, eli vastaajat keskustelevat tuttujen ja ystävien kanssa reaaliaikaisesti. Tekstipohjainen sisällöntuotanto eli tilapäivitykset ja kommentointi ovat vain hieman yli 50 %:n suosiossa. Tiedon etsiminen on selvästi mielenkiintoinen asia. Nuoret myös kysyvät tutuiltaan mielipiteitä ja seuraavat muiden kommentteja.

mita_sosiaalisen_median_palveluissa_tehdaan

Hyvin yleistä on reaaliaikaisen keskustelun käyminen pikakeskustelupalveluiden tai chattien kautta. Pikaviestintä on selkeästi siirtynyt sosiaaliseen mediaan ja tekstiviestien lähettäminen on vähentynyt. Selvin merkki tästä on WhatsAppin nousu. Vuoden 2013 tutkimuksessa WhatsAppia käytti vain 8 %. Nyt vastaava luku on 82 %.

Hyvin usea vastaaja myös etsii tietoa häntä itseään kiinnostavista asioista ja osa myös jakaa muiden tuottamia sisältöjä eteenpäin. Päivityksiä ja kommentteja tuottaa 52 % vastaajista, kun kaksi vuotta sitten vastaava lukema oli 80 %. Mielenkiintoisen sisällön jakaminen on myös vähentynyt 56 prosentista 40 prosenttiin vastaajista. Eli jonkin verran käyttäjät tuntuvat passivoituneen palveluihin tuotetun sisällön osalta. Vastauksien perusteella videoiden ja ennen kaikkea musiikin tekeminen on huomattavasti harvinaisempaa kuin tekstisisältöjen ja kuvien ottaminen.

Sosiaalinen videonjakopalvelu YouTube on erittäin suosittu nuorten parissa. Silti vain 7% vastaajista ilmoittaa tekevänsä itse videoita. Nuoret siis katselevat ja kuuntelevat toisten tekemiä videoita ja musiikkia huomattavasti enemmän, mitä itse tekevät. Samankaltaisen seuran etsijöitä on myös verrattain vähän vastaajien keskuudessa. Kuitenkin uusiin ihmisiin haluaa tutustua reilusti yli puolet vastaajista. Pelejä sosiaalisen median palveluissa pelaa noin kolmannes vastaajista.

” Pysyt kärryillä haluamasi kavereiden ja tuttujen tapahtumista, ilman että tarvitsee soittaa ja kysellä sadoilla puheluilla onko jotain tapahtunut. ”

mita_sosiaalisen_median_palveluissa_tehdaan

Kysyimme myös vapaan sanan muodossa, mitä nuoret pääsääntöisesti tekevät sosiaalisessa mediassa. Vastaukset noudattivat hyvin pitkälti valmiita vastausehtoja. Musiikin kuuntelu, kavereiden kanssa keskustelu, tiedonetsintä, videoiden katselu, kuvien ottaminen ja katsominen sekä tietojen selaaminen tulevat myös tässä selvästi esille.

Miksi sosiaalinen media?

Nuoret näyttävät ensisijaisesti käyttävän sosiaalista mediaa jo tuttujen ihmisten kanssa keskusteluun. Nuoret selvästi käyttävät sosiaalisen median palveluita siksi, koska muutkin nuoret käyttävät. Ryhmäytyminen ja yhteenkuuluvuus on nuorille tärkeää. Sosiaalisesta mediasta tulee nuorten vastausten perusteella varsin helposti tapa. Nuorille sosiaalinen media on nykyään selvästi yksi asia muiden joukossa. Palveluiden käyttö on vakiinnuttanut roolinsa ja merkityksellisyytensä jokapäiväisessä elämässä hyvin monen nuoren elämässä. Vapaan sanan vastausten perusteella sosiaalisen median palveluiden käyttö voi myös olla varsin addiktoivaa.

” Uppoudun sosiaaliseen mediaan ja internetin syövereihin sen sijaan että huolehtisin sosiaalisista suhteistani. ”

k21_miksi_kaytetaan_ebrand

” Luen paljon mm. mangaa, kauhukirjallisuutta, fiktiota, klassikkoja…& katson dokumentteja ja ironistisia/humoristisia videoita… ”

« Suosituimmat sosiaalisen median palvelut » Sosiaalisen median merkityksellisyys

Tutustu vuoden 2013 SoMe ja Nuoret -tutkimukseen
Tietoa
Tämä verkkosivusto on omistettu alkuvuonna 2015 tehdylle kyselytutkimukselle suomalaisten nuorten ja nuorten aikuisten sosiaalisen median käytöstä. Tutkimus on koko Suomen kattava sekä haastattelututkimukseen että statistiikkaan perustuva nettikysely, joka toteutettiin yhteistyössä Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluiden kanssa. Toteuttajana on oululainen sosiaaliseen mediaan keskittynyt ebrand Suomi Oy. Julkaistu 4.5.2015.