6. Tulevaisuus ja trendit


Vuonna 2013 pidimme nuorten roolia somepalveluiden kasvussa ja tuhossa merkittävänä.
Tilanne ei ole tästä hirveästi muuttunut. Palveluita tulee koko ajan lisää ja joitain vanhempia palveluita joko lopetetaan tai niiden käyttö vähenee. Palveluiden kasvava määrä ei välttämättä tarkoita, etteikö palveluille löytyisi käyttäjiä. Nykyiset käyttäjät käyttävät palveluita ketterästi rinnakkain. Keskiarvo nuorten käyttämistä listatuista somepalveluista oli lähes tasan kymmenen kappaletta. Tämä kertoo, että nuorten somepalveluiden käyttäminen on erittäin monipuolista. Palveluiden ei välttämättä tarvitse olla täysin uniikkeja tai erilaisia, vaan eri palveluissa on omat erityisominaisuutensa ja myös mahdollisesti erilaiset tuttava- tai aihepiirit. Suurimpien palveluiden vetovoima on niin suuri, että nopeaa loppua suomalaisten nuorten suosiolle esimerkiksi YouTubessa tai Facebookissa on vaikea kuvitella tai ennustaa.

k25_kuulen_uusista_palveluista_ebrand

Tutkimuksen mukaan nuoret kuulevat uusista palveluista pääsääntöisesti laveasti sanottuna Internetistä ja kavereilta. Sosiaalisen median palveluissa uusista palveluista tietoa saa noin 64 % vastaajista. Elokuvien, pelien ja tv-sarjojen rooli uusien palveluiden julkituonnissa ja markkinoinnissa on tämän tutkimuksen mukaan varsin vähäinen. Internet on looginen paikka löytää tai kuulla uusista palveluista. Tämä kysymys myös vahvistaa kavereiden vaikuttavuutta nuorten käyttäytymisessä. Yhden ihmisen tarvitsee aina olla kuitenkin se ensimmäinen kaveripiiristä, joka uskaltaa omaksua ja tutustua uuteen palveluun, jonka jälkeen muut seuraavat. Tämän myös vahvisti kysymys mikä tekee sosiaalisen median palvelusta hyvän: vain yksi prosentti vastauksista oli ”Palvelussa on vähän käyttäjiä ja se ei ole niin tunnettu”.

Tutkimuksemme mukaan suosituin sosiaalisen median palvelu nuorten parissa on YouTube. YouTuben käyttötarkoituksissa lienee kaksi eroavaisuutta, eli joko katsellaan ja kuunnella videota tai vain kuunnellaan musiikkia tai puhetta. YouTubesta löytyy nykyään lähes äärettömästi video- ja musikkimateriaalia.

WhatsApp on tutkimuksemme mukaan toiseksi suosituin somepalvelu. WhatsApp:n kasvu ja yleistyminen on ollut Suomessa erittäin nopeaa. Palvelu on myös saavuttanut suurta suosiota erittäin nuorten lasten parissa. WhatsApp:n ikäraja on 16 tai sitten sitä voi käyttää vanhempien luvalla. Tämä on edesauttanut 7-13 -vuotiaiden nuorten palvelun omaksumista. Palveluun on nyt keväällä 2015 juuri lanseerattu myös ominaisuus, jolla ohjelmalla voi tehdä ip-puheluita. Pikaviestimien siirtyminen pelkästä yksityiskeskustelusta monipuolisten ryhmien keskustelu- ja lähetyspalveluiksi tulee todennäköisesti vielä jatkumaan.

Facebookin suosion hiipumisesta nuorten keskuudessa on uutisoitu jo muutaman vuoden ajan niin meillä kuin myös ulkomailla. Tämän kyselytutkimuksen perusteella Facebook tulee säilyttämään myös nuorten suosion – ainakin seuraavan vuoden ajan. Facebook on kärkiryhmässä yhdessä WhatsApp:n, Instagramin ja Youtuben kanssa kun kysyttiin, missä palvelussa olet läsnä vielä vuoden kuluttua. Vaikka tutkimuksemme mukaan YouTube ja WhatsApp ovat menneet Facebookin ohitse palveluiden käytössä, on Facebookin yli 80 % käyttöaste vastaajien keskuudessa todella iso. Eli vaikka pieni laskusuhdanne Facebookin käytössä nuorten parissa on havaittavissa, on Facebookin merkitys todella suuri myös suomalaisten nuorten keskuudessa.

” Edelleen facebookissa. Siitä on kait nuorten mielestä tullut aikuisten paikka. Joten minähän sovin hyvin jatkamaan facessa. ”

missa_vuoden_kuluttua_ebrand

Missä palvelussa arvelet olevasi läsnä vuoden päästä.

” Palveluissa, joissa keskustelen omien ystävieni kanssa, palveluissa, joissa voin tutustua uusiin ihmisiin, palveluissa, joissa voin viihtyä ja viettää aikaa. Tällä hetkellä olemassa olevia palveluita siis whatsapp, facebook, pinterest, instagram ja erilaiset blogialustat. ”

” Varmaan samoissa kun nytkin, jos tulee jotain uutta niim saatan alkaa käyttämään jos se on kiinnostava. ”

Vuoden 2013 tutkimukseen verrattuna suurimpia palveluiden käyttöön liittyviä huomioita on blogien kirjoittamisen vähentyminen. Kaksi vuotta sitten 29 % tutkimukseen vastanneista nuorista kirjoitti blogia, kun nyt nuorista bloggaa vain 9 % vastaajista. WhatsApp on selvin nousija palveluista: vuonna 2013 WhatsAppia käytti 8 % vastaajista, kun nyt luku on 82 %. Pikaviestimet, kuten juuri WhatsApp, Facebook Messenger, Snapchat, Skype, KIK Messenger ja Telegram ovat nyt jo selvästi syöneet nuorten arjessa tekstiviestien lähettämisestä ison siivun.

Seuraavana trendinä on ilmeisesti Merkaat- ja Periscope-tyyliset videon livestreemauspalvelut. Videostreemauspalveluiden voisi olettaa yleistyvän varsin nopeasti myös Suomessa, koska älypuhelinten käyttö vaikuttaa olevan niin yleistä. Merkaat-sovelluksessa myös tieto livevideon lähetyksestä on tehty kätevästi viestillä Twitteriin. Tässä on otettu erittäin hyvin huomioon monikanavaisuus. Vaikka livestreemauspalvelut eivät ole mikään uusi asia, mm. Bambuser-palvelu on ollut olemassa jo vuodesta 2007. Nyt kuitenkin tarpeeksi yleistyneet älypuhelimet ja tekninen kehitys ovat siinä vaiheessa, että aika alkaa olemaan kypsä tällaisille sovelluksille.

Muita tulevaisuuden trendejä ovat virtuaalitodellisuus (VR), lisätty todellisuus (Augmented Reality, AR), puettava tietotekniikka (mm. älykellot) ja 3D-Internet. Jää nähtäväksi, miten sosiaalinen media ja virtuaalitodellisuus tulevat sopimaan yhteen. Lisätystä todellisuudesta Googlen älylasit ovat antaneet jo hieman esimakua. Jälleen kerran nuoret omaksuvat uutta tekniikkaa todella nopeasti ja seuraava hitti voi olla jo oven takana.

« Harkinta sosiaalisessa mediassa » Loppusanat

Tutustu vuoden 2013 SoMe ja Nuoret -tutkimukseen
Tietoa
Tämä verkkosivusto on omistettu alkuvuonna 2015 tehdylle kyselytutkimukselle suomalaisten nuorten ja nuorten aikuisten sosiaalisen median käytöstä. Tutkimus on koko Suomen kattava sekä haastattelututkimukseen että statistiikkaan perustuva nettikysely, joka toteutettiin yhteistyössä Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluiden kanssa. Toteuttajana on oululainen sosiaaliseen mediaan keskittynyt ebrand Suomi Oy. Julkaistu 4.5.2015.