2. Suosituimmat sosiaalisen median palvelut

Kysyimme, mitä palveluita suomalaiset nuoret käyttävät. Valitsimme kysymykseen ison listan tunnettuja ja kyselyissä ja käyttäjätilastoissa olevia sosiaalisen median palveluita. Listan järjestys arvottiin jokaisessa kyselyssä satunnaiseksi, jolla halusimme varmistaa, että tunnetuimmat palveluiden nimet eivät pomppaa voimakkaammin esille. Vastaajilla oli myös mahdollisuus kertoa listaamattomista palveluista ja niiden käytöstä. 

Kyselyn mukaan suomalaisnuorten suosituimmat sosiaalisen median palvelut ovat WhatsApp, YouTube, Instagram, Snapchat, Spotify, Facebook, Facebook Messenger, Pinterest, Steam ja Discord. Kyselyyn vastanneista 89 % käyttää WhatsAppiaYouTubea 88 % ja Instagramia 79 %. Snapchatia käyttää 74 % vastaajista ja Spotify rikkoo myös yli 70 % käyttöasteen 72 %:lla. Tämän jälkeen palveluiden suosio selvästi hajaantuu. Facebookia käyttää 57 % vastaajista, Facebook Messengeriä 32 %, Pinterestiä 24 %, Steamia 24 % ja pelikäyttöön lähinnä tarkoitettu chat-palvelu Discordia käyttää 23 % vastaajista.

Facebookin käyttö näyttää nyt hiipuvan koko ikäryhmässä. Vuonna 2013 vastaajista 92 % käytti Facebookia. Vielä vuonna 2016 vastaajista 81 % käytti Facebookia, nyt lukema on 57 %.

” FB on nykyään tullut aikuisten paikka, joten sellainen some on hyvä missä voi löytää samanikäisiä ihmisiä ja voi lisäillä kuvia ja kertoa kommentteja. Myös [palvelun] ulkoasulla on väliä. ”

Alla on kaksi erilaista esitystapaa nuorten sosiaalisen median palveluiden käytöstä vuonna 2019. Ensimmäinen on pylväsdiagrammi. Tässä taulukossa prosenttiosuus olisi ollut 100 %, jos jokainen vastaaja olisi valinnut esimerkiksi WhatsApp-palvelun. Toinen esitystapa on pinta-alamalli. Mitä isompi pinta-ala palvelulla on, sitä useampi valitsi kyseisen palvelun. Pinta-ala mallista nähdään varsin selvästi, että hyödyntämällä muutamaa palvelua saadaan todennäköisesti saavutettua hyvin iso osa nuorista.

Alla olevassa kuvassa on esitetty kuuden suosituimman sosiaalisen median palvelun (WhatsApp, YouTube, Instagram, Snapchat, Spotify ja Facebook) käyttöä eri ikäryhmien välillä. Kuvasta voidaan päätellä, että WhatsApp on hyvin paljon käytetty palvelu jokaisessa ikäryhmässä. Facebookin käyttö on romahtanut 13 – 19 vuotiaiden vastaajien parissa. Instagramin käyttö sukeltaa varsin mielenkiintoisesti 20v kohdalla. Myös YouTuben käyttö laskee 22 vuodesta ylöspäin mentäessä. YouTube on suosituin palvelu 13 – 18 vuotiaiden parissa. WhatsApp on suosituin palvelu 19 – 29 vuotiaiden parissa.

 

Facebookin ja Snapchatin käyrät ovat melkein päinvastaiset, eli Snapchatin käyttöaste näyttää romahtavan 23 vuoden jälkeen. Facebookin käyttöaste nousee hiljalleen kärkitiloille 19 vuoden jälkeen. YouTube ja WhatsApp ovat tasaisesti suosituimmat palvelut melkein jokaisen ikävuoden kohdalla. 24 ja 25 vuotiaiden kohdalla Facebook on WhatsAppin jälkeen toiseksi suosituin palvelu. Facebook ei ole kuitenkaan enää suosituin palvelu missään ikäryhmässä.

” WhatsApp on tällä hetkellä ehdottomasti tärkein, ja siitä olisi vaikeinta luopua. Lähinnä sen vuoksi, että kaikki käyttävät WhatsAppia ja 98 % sähköisestä kommunikaatiosta kavereiden, perheen yms. kanssa tapahtuu sen välityksellä. Kerran tai pari kuussa laitan tekstiviestin, mutta muuten aina WA. ”

” Snapchat, käytännössä kaikki ikätoverini käyttää sitä sen nopeatahtisuuden, intiimisyyden ja kätevyyden takia. ”

Jos tarkastellaan palveluita kärjen takana, löytyy sieltä muutamia mielenkiintoisia nimiä. Twitterin sijoitus listalla on heikentynyt entisestään. Se on tänä vuonna listan yhdestoista ja prosenttiosuus ollut jatkuvassa lievässä laskusuhdanteessa 2015-2019 tehtyjen kyselyjen tuloksissa. Reddit on sijalla 14. (17 %), Tumblr 18. (11 %), Demi 24. (9 %), Twitch 13. (20 %), Tinder 22. (9 %) ja aiempien kyselyjen aikaan paljon julkisuudessa olleen Periscopen suosio on romahtanut täysin sijalle 65. (1 %). Google+ oli vielä kyselyn suorittamisen aikana käytettävissä. Silti Google+:n 15. sija (16 %) herättää epäilyksiä. Nuoret todennäköisesti eivät ole tarkoittaneet Google+ palvelua vaan Googlen kokonaistarjoamaa palveluiden osalta. Google+ -somepalvelun käyttö on ajettu alas 2.4.2019. 

Listaamattomat palvelut

Listaamattomista palveluista esiin nousivat Netflix, Wattpad, Amino, 4Chan, Wilma, Ruutu.fi, Battle.net, Slack, MTV Katsomo, Deezer ja Yle-areena. Vuoden 2016 listaamattomista palveluista VSCO on noussut nyt top 20:een, ollen 19. suosituin palvelu.

” Irc alkuperäinen…. sitten on tietysytti kehitysvaiheessa oleva ello… ja monia muita onion chatit yms ”

” En tainnut nähdä sovellusta 9Chat, uudella nimellä Cookie-app. 9GAG:in chatti- ja kuvienjakofoorumi. ”

Palveluissa käytetty aika

Kysyimme nuorilta avoimena tekstikysymyksenä, mitä palveluita he käyttävät ajallisesti eniten. Nuoret viihtyvät kyselyn mukaan eniten palveluissa Snapchat, YouTube, Instagram, WhatsApp, Facebook ja Reddit. Snapchat tuntuu olevan keihäänkärki ajallisesti käytetyistä palveluista. Kärki muistuttaa muilta osin suosituimpien palveluiden listaa.

Tärkeimmät sosiaalisen median palvelut

Vastaajien perusteella tärkein somepalvelu on Snapchat. Seuraavana Snapchatin kannoilla tulee WhatsApp, Instagram ja YouTube. Tämä kärki erottuu muista palveluista hyvin selvästi. Nuoret selvästi arvostavat palveluiden hyvää käytettävyyttä ja toisaalta taas hyvässä palvelussa tulee olla paljon tuttuja. Nuorten mukaan hyvä sosiaalisen median palvelu on a) helppo käyttää (84 % vastaajista), b) saatavilla älypuhelimelle (78 %) ja c) siellä on paljon tuttuja ja kavereita (66 %). Palvelun suomenkielisyys ei tunnu vieläkään olevan nuorille kynnyskysymys, sillä vain 22 % piti suomenkielisyyttä hyvän palvelun määritelmänä. Tulokset ovat hyvin samankaltaiset kuin vuonna 2016.

” YouTube on tärkein, jonka jälkeen Instagram. YouTube on nykyisellä käyttötavallani tärkein, sillä siellä on niin paljon opittavaa sisältöä, että saatan kuluttaa 30% päivästäni sen sisältöjen tutkimiseen ja arvioimiseen. Instagram inspiroi minua suuresti, sillä seuraan ihmisiä ketkä tekevät haaveilemiani asioita. ”

” Palvelusta löytyy mielenkiintoista sisältöä. ”

” Esim. Instagram on hyvä, koska voin etsiä sieltä kuvia kohteista, mihin olen matkustamassa. ”

13-17 -vuotiaat

13-17 -vuotiaat käyttävät kyselyn mukaan eniten YouTubea (92 %). Seuraavina tulevat WhatsApp, Snapchat, Instagram ja Spotify. YouTube on mennyt WhatsAppin ohi ja Snapchat on ohittanut Instagramin. Facebookin käyttöaste vastaajien osalta on vain 41 % tässä ikäryhmässä. Tässä ryhmässä esille pääsevät myös reaaliaikaiseen suoratoistoon keskittynyt Twitch ja kommunikointiin käytettävä chat / VoIP-sovellus Discord. Huomioitavaa on että molemmat palvelut ovat erityisesti videopelaajille suunnattuja.

” Käytän eniten Instagramia ja Snapchattia, ja somepalvelu josta olisi hankalin luopua, olisi myöskin Snapchat, koska se on lähes kaikkien kavereideni käytössä ja siksi helpoin tapa pitää yhteyttä ihmisiin. ”

18-22 -vuotiaat

18-22 -vuotiaiden eniten käytetty sosiaalisen median palvelu oli WhatsApp (91 %). WhatsAppin kannoilla on heti YouTube. Instagram on kolmanneksi suosituin jo selvällä erolla kärkikaksikkoon. Instagram, Snapchat ja Spotify ovat ohittaneet Facebookin myös tässä ikäryhmässä. Facebookia käyttää reilu 65 % tämän ikäryhmän vastaajista.

” WhatsApp ja Snapchat ovat palveluita, joiden kautta pidän eniten yhteyttä läheisiin. Vaikeinta olisi luopua WhatsAppista, siellä on enemmän sukulaisia kuin Snapissa. ”

23-29 -vuotiaat

23-29 -vuotiaiden listaa johtaa nyt WhatsApp (87 %). Facebook on tippunut tässä ryhmässä toiseksi (80 %). Facebook ei siis ole enää minkään vertailuryhmän suosituin palvelu. YouTuben 79 % kannatus on varsin alhainen, verrattuna muihin ikäryhmiin. Neljäntenä tulee Instagram, jota seuraa Spotify ja Facebook Messenger. Snapchat on muihin ikäryhmiin verrattuna varsin vähän edustettuna, ikäryhmän kolme vastaajista 46 % käyttää palvelua.

” Whatsapp, saan pidettyä yhteyttä perheeseeni ja ystäviini. Palvelu on helppokäyttöinen ja toimiva.
Facebook, löydän yritykset ja niiden palvelut helposti ja voin osallistua esimerkiksi kilpailuihin. Ei kuitenkaan perustu pelkästään kuviin TAI teksteihin (vrt instagram / twitter), vaan on tasapainoisempi. Ihmiset esiintyvät pääsääntöisesti omilla nimillään. ”

Miehet

Vastausprosentuaalisesti saimme tämän vuoden totetukseen hieman enemmän miehiä kuin edellisiin.
Alla on miesten valitsemat suosituimmat palvelut. Suosituimmat palvelut miehillä ovat YouTube (89 %), WhatsApp (86 %), Snapchat (68 %), Instagram (67 %) ja Spotify (65 %). Facebook (47 %) jää selvähköllä erolla TOP viiden ulkopuolelle, ollen kuudes. Naisiin verrattuna peleihin liittyvät peli/kommunikaatioalusta Steam, pelistriimaukseen kehitetty Twitch ja chat/puhe/videokeskustelupalvelu Discord olevat löytyvät TOP kympistä. Twitter ei pääse miehillä TOP kymppiin, mutta monipuolinen keskustelufoorumi Reddit sieltä löytyy.

” Käytän eniten Snapchattia, Instagramia ja Facebookia. Itse pidän eniten Instagramista, mutta myös Snapchat on tärkeä. Facebookia selaan lähinnä erilaisten sivustojen sisällön takia, mutta se ei ole minulle niin tärkeä. ”

Naiset

Naisten suosituimmat palvelut ovat kyselyn mukaan WhatsApp, YouTube, Instagram, Snapchat ja Spotify. Miehiin verrattuna Instagram ja Snapchat ovat vaihtaneet paikkaa. Facebook on jälleen kuudes. Miehiin verrattuna kärkilistalla ovat myös kuva/ideapalvelu Pinterest, ”hyperlokaali” paikkasidonnainen keskustelupalvelu Jodel ja mikroblogipalvelu Twitter. Instagram on edelleen naisilla selvästi suositumpi kuin miehillä (87 % vs 67 %). Vuonna 2016 ero oli (78 % vs 56 %).

” Itselläni eniten ovat käytössä Youtube, Instagram sekä Whatsapp, joten sanoisin, että ne ovat myös tärkeimmät. Whatsappin kautta tulee pääsääntöisesti viestiteltyä läheisten kanssa. Intagram ja Youtube taas ovat mukavaa ajanvietettä ja tarjoaa myös hyödyllistä ja opettavaista sisältöä. ”

Vertailu vuosien 2016, 2015 ja 2013 kyselyihin

WhatsApp, YouTube, Snapchat ja Istagram ovat säilyttäneet asemansa suosituimpina palveluina. YouTube on ollut tasaisesti erittäin suosittu eri kyselyiden välillä. Snapchat on ollut suurin nousija vuodesta 2015 alkaen. Myös Instagramin käyttöaste on noussut varsin tasaisesti vuosien välillä. WhatsAppin nousu oli huimaa vuosien 2013 ja 2015 välillä, nyt sen asema tuntuu aika vakiintuneelta.

Facebook ja myös Facebook Messenger ovat menettäneet varsin huomattavasti asemiaan vuodesta 2016. Varsinkin nuoret näyttävät jättävän Facebookin varsin selvästi väliin. Vielä vuonna 2016 Facebook oli suosituin palvelu yli 22 vuotiaiden ryhmässä. Vuoden 2019 kyselyssä Facebook ei saanut minkään ikävuoden kärkipaikkaa itselleen. Blogien kirjoittaminen näyttää olevan nyt todella harvinaista. Vain 3 % kaikista vastaajista kirjoittaa omaa blogia. Blogimainen itsestä tai tietystä aihealueesta kertominen tai puhuminen ei tietysti ole mihinkään hävinnyt, vaan se on sirpaloitunut mm. vlogien YouTubeen, kuvatarinoiden Instagramiin ja pikavideoihin Snapchatiin.

Skype ja Feissarimokat ovat myös kokonaan hävinneet suosituimpien somepalveluiden top 10 listoilta verrattuna vuoden 2016 kyselyyn. Tilalle on tullut muita palveluita kuten Jodel, Pinterest ja 23 -29 vuotiaiden top 10 somepalveluiden listalle noussut Linkedin. Linkediniä käytetään ansioluettelona ja työelämän verkostoitumistyökaluna ja sen nousu työikäisten top 10 listalle kertoo somen käytön normalisoitumisesta myös osana työelämää.

Top 50 – 2019

Valinta Prosenttia
WhatsApp 89
YouTube 88
Instagram 79
Snapchat 74
Spotify 72
Facebook 57
Facebook Messenger 32
Pinterest 24
Steam 24
Discord 23
Twitter 23
Jodel 21
Twitch 20
Reddit 17
Google+ 16
Skype 14
SoundCloud 12
Tumblr 11
VSCO 10
TikTok 9
9GAG 9
Tinder 9
LinkedIn 9
Demi 9
Ylilauta.org 8
Vauva.fi 7
Nimenhuuto.com 6
Suomi24 6
Feissarimokat 6
We Heart It 6
Telegram 5
Blogger 4
DeviantArt 4
Runescape 3
Kik Messenger 3
Imgur 3
Randomi.fi 3
WordPress.com 2
Terve.fi 2
Jatkoaika.com 2
MuroBBS 2
KaksPlus 2
Geocaching.com 2
muusikoiden.net 2
Vimeo 2
Hevostalli.net 2
Howrse 2
Last.fm 2
Indiedays 2
Omegle 2

« Nuoret ja ajankäyttö   |  » Sosiaalisen median käyttötavat

***

Kyselyyn viittaaminen

Suomessa asuvien 13-29 -vuotiaiden nuorten sosiaalisen median palveluiden käyttäminen ja läsnäolo jonka tekijä on Ebrand Group Oy & Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut on lisensoitu Creative Commons Nimeä-Ei muutoksia-Epäkaupallinen 3.0 Muokkaamaton -lisenssillä.
Teos on muunnelma teoksesta https://www.ebrand.fi/somejanuoret2019.

Tuloksien analysointi ja tämän verkkosivuston toteutus:

Jukka Weissenfelt, Matti Liukko ja Juho Nisula

info@ebrand.fi

jukka@ebrand.fi

Ebrand Group Oy – Ohjelmistotalo, joka hallitsee myös somen

Jaa katsaus: