Ajankohtaista

Sosiaalinen media yrityksissä

Kirjoittaja: Jukka Weissenfelt

Olemme kertoneet jo sosiaalisesta mediasta vaalityöhön liittyen. Mitenpä sosiaalinen media näyttäytyy yrityksissä? Winnovation Network ja Growth Lab Consulting tekivät vuonna 2010 tutkimuksen sosiaalisen median käytöstä yritysmaailmassa Suomessa [1]. Tutkimus pyrki valitsemaan laajan otannan eri toimialoista. Haastateltavana oli 178 ihmistä.

Tärkeimpänä huomiona tutkimus nostaa esille sen tosiasian, että sosiaalisen median hyödyntäminen on varsin varhaisessa, joskin kiihtyvässä, vaiheessa. Tässä vaiheessa uusia työkaluja, kuten sosiaalista mediaa, hyödyntävät yritykset saavat selkeää kilpailuetua, joka voi mahdollistaa yrityksen selviytymisen tässä tiukassa taloudellisessa tilanteessa.

Suomalaiset yritykset ovat havainneet uusien työkalujen olevan tehokkaita kulujen vähentämisessä. Toisaalta, suomalaiset yritykset eivät vielä osaa tai pysty nostamaan liikevaihtoaan ja innovoimaan uusien työkalujen mahdollistamalla tavalla. Parannettavaa siis vielä riittää.

Lähes 80 prosenttia tutkimuksen yrityksistä käyttää LinkedIn -palvelua. Twitterin osuus on noin 45 prosenttia. Omien kokemusten perusteella Twitterin osuus vaikuttaa yllättävän suurelta verrattuna suomalaisten yritysten näkyvyyteen Twitterissä. Twitterin käyttö tullee yleistymään suomalaisten keskuudessa kun se saadaan käännyttyä suomen kielelle. Facebookia käytetään yli 60 prosentissa yrityksissä. Facebookissa on reilut 1,8 miljoonaa suomalaista(!) [2] eli noin 33 prosenttia koko väestöstä.

Facebookin käyttö Suomessa (kuva)

Facebookin käyttäjämäärien kehitys Suomessa

Jatkoa ajatellen suomalaiset yritykset tulevat tutkimuksen mukaan [1] panostamaan eniten sosiaalisen median strategioihin (eStrategia). eStrategiaan kertoi panostavan 40 prosenttia tutkimukseen osallistujista. eStrategia ja sosiaalisen median strategia ovat myös ebrandin tarjoamia palveluita. eStrategia voi kuulostaa terminä turhalta tai sekavalta. Pienempien yrityksien kohdalla tulisikin käyttää termejä sosiaalisen median ohjeistus tai -pelisäännöt. Seuraavaksi tärkeimmät panostuksen kohteet ovat aloitteet työntekijöiden ja asiakkaiden yhteistyöhön. Mielestämme sosiaalinen media on parhaita tapoja kannustaa työntekijöitä ja asiakkaita suoraan keskusteluyhteyteen.

Yhteenvetona: nyt olisi aika siirtyä sosiaaliseen median hyödyntämiseen. Useat eri lähteet väittävätkin (esim. [3]), että yksi toimija tietyltä toimialalta, joka lähtee rohkeasti sosiaaliseen mediaan mukaan voi saada korvaamatonta kilpailuetua kanssakilpailijoihin nähden. Verkkonäkyvyys on tietysti paljon muutakin kuin sosiaalisen median hyödyntäminen. Oleellista on esimerkiksi hakukoneoptimointi, hakukonemarkkinointi sekä se perinteinen eli oleellinen ja tärkeä sisältö. Vielä ehdit junan kyytiin: toisinkuin VR, tämä juna ei välttämättä enää kauan odotuta.

[1] http://www.winnovation.fi/enterprise-20-and-social-media-business-survey-2010-finland

[2] http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/finland

[3] Christina Forsgård ja Juha Frey: Suhde – Sosiaalinen media muuttaa johtamista, markkinointia ja viestintää. KIRJA. http://suhdetoiminta.fi/

 

Mitä teemme? Lue lisää Tietoja -välilehdestä.

http://www.ebrand.fi

Julkaistu: 14.2.2011